Når man har mer enn ett merke i en portefølje, trenger man også en tydelig strategi for merkearkitektur for å lykkes med merkevarebygging. Merkearkitekturen skal være et styringsverktøy for organisering av merkene i en portefølje, samt definere hvilken rolle de skal spille i forhold til hverandre.

Picture2

I praksis handler merkearkitektur om å styre hvilken assosiasjonssmitte de ulike merkene i en portefølje skal gi og få fra hverandre. Fra et kundeperspektiv skal merkearkitekturen gjøre det enkelt å velge riktig når man står overfor et valg.

Det er fristende å bruke sterke merkevarer på nye produkter og tjenester, men er det lønnsomt? Vi kan beregne hvor langt det lønner seg å strekke et merke, og hvilken effekt dette vil ha. Dilemmaet i mange merkeutvidelser er forholdet mellom suksessen til selve utvidelsen versus en eventuell negativ assosiasjonssmitte tilbake til mormerket. Flere studier viser at man ofte kan strekke merker lengre enn man intuitivt vil tro, men at det også er lett å «trå feil». Merkestrekk, når utført riktig, kan gi en enklere inngang til nye markeder og øke sannsynligheten for å bli prøvet.

Ta gjerne kontakt med vår rådgiver Andreas Rydgren for en uforpliktende prat!