En selskapsstrategi er det viktigste styringsverktøyet en organisasjon eller bedrift har for å sikre at ressursene benyttes på en optimal måte i forhold til langsiktig måloppnåelse og verdiskapning. Vi utvikler lønnsomme toppstrategier som gir energi og retning til ansatte.
Vellykkede selskapsstrategier kjennetegnes av at de tydeliggjør hva en organisasjon eller bedrift skal oppnå på vegne av dens viktigste interessentgruppe – ikke internt rettede mål som avkastningskrav, effektivisering, osv. Innhold og oppbygningen av selskapsstrategien må reflektere organisasjonens eller bedriftens egenart og utfordringer, men noen nøkkelelementer er sentrale i enhver selskapsstrategi.
Misjon er kjernen i selskapsstrategien og tydeliggjør «eksistensberettigelse» ut fra et målgruppe-/interessentperspektiv. Den må eksplisitt tydeliggjøre hvilket overordnet behov som skal dekkes for hvem, og hva organisasjonens eller bedriftens rolle skal være i forhold til å dekke dette behovet.
Strategiske målområder er hva organisasjonen eller bedriften faktisk skal bruke ressurser på, og besluttes og defineres med utgangspunkt i misjonen. Visjonen beskriver den idealsituasjon som vil realiseres dersom organisasjonen eller bedriften lykkes med å oppfylle misjonen. Visjonens rolle er å gi energi og retning til selskapsstrategien internt gjennom å definere et konkret og attraktivt mål for fremtiden.
Ta gjerne kontakt med Steinar Henriksen for en uforpliktende strategiprat!