EMV tar en stadig større plass på det norske markedet, særlig innen dagligvarehandelen. Vi kan identifisere hvilke kategorier som egner seg for en EMV-lansering, utvikle den optimale posisjonering og pris for EMV, samt beregne hvilken effekt lanseringen vil ha.

b381cb1e-9123-438c-9847-9f52b4e4a3a4[1]

Internasjonalt er det stor variasjon i hvordan kjedene bruker EMV både i egen posisjonering og i forhold til merkearkitektur. Enkelte kjeder selger i hovedsak retailer-branded produkter, mens andre kjeder har en strategi om å prioritere EMV som ikke navnemessig er knyttet til kjedens merkevare. Det er altså stor forskjell på om man strategisk bruker EMV på å bygge kjedeprofil og bruker EMV som et instrument for å bygge kjedelojalitet, eller om man kun benytter private label for å bygge en (mer generisk) lavprisprofil. EMV kan derfor både styrke og svekke en kjedeprofil og lojaliteten til kjeden.

Ta gjerne kontakt med Stein Tingstad for en uforpliktende prat om hvordan du kan få mest ut av din satsning på EMV!